Rebelse Stad
Regie: Willy Lindwer
Uitbreng: 5 februari 2015
Première: 2 februari 2015
Rebelse Stad vertelt het verhaal van de grote veranderingen in de Nederlandse samenleving in de jaren zestig. Met de komst van de beatgeneratie en de protestgeneratie ontstonden bewegingen die tot een onomkeerbaar proces hebben geleid in ons land.
In 2015 is het 50 jaar geleden dat de protestbeweging Provo Amsterdam op stelten begon te zetten. Dat was voor filmmaker Willy Lindwer de aanleiding om Rebelse Stad te willen maken. Hij heeft daar 3 jaar aan gewerkt. Het heeft ook geleid tot talloze initiatieven, zoals tentoonstellingen en evenementen in het Stadsarchief, Huis Marseille, Amsterdam Museum, de Cult Club en EYE Filmmuseum.
Rebelse Stad laat zien hoe een klein groepje jongeren in het Amsterdam van de jaren zestig met anarchistisch elan en ludieke acties de macht uit haar tent lokt, politie en burgemeester tot wanhoop drijft, de jeugd een eigen stem geeft en Nederland voorgoed verandert. Provo wordt onbedoeld de spreekbuis van het verlangen naar verandering. De documentaire laat de periode herleven, waarin naoorlogse jongeren het beu zijn nog langer aan de leiband van de kerk, het gezag en hun ouders te lopen.
In Rebelse Stad verhalen personen als Roel van Duijn, Saar Stolk, Luud Schimmelpennink, Hans Metz, Bernhard de Vries, Irene van de Weetering, maar ook Robert Jasper Grootveld (die tot leven komt in een nooit eerder vertoond meeslepend interview) Cor Jaring, fotografisch chroniqueur van die tijd, samen met smaakmakers van de jaren zestig, zoals Willem de Ridder, Phil Bloom, Simon Postuma en anderen over de creatieve, ludieke en inspirerende jaren zestig en de opkomst en ondergang van de Provobeweging.
In combinatie met uniek archiefmateriaal vertellen ze hoe begin 1965 de anarchist Roel van Duijn samen met Rob Stolk de Provobeweging op poten zette en samen met de charismatische anti-rookmagiër Robert Jasper Grootveld Provo vleugels gaf en Amsterdam tot magisch centrum van de Wereld maakten. Fotograaf Cor Jaring toont met trots zijn pershelm met rookgordijn en vertelt hoe Provo door zijn foto’s tot mythe werd verheven. Ondertussen rijdt Willem de Ridder met zijn Papieren Konstellatie door Amsterdam en wordt alles Fluxus kunst. Oud-provo’s beschrijven hun kat en muisspel met de politie en hoe ze hun acties tegen het huwelijk van Prinses Beatrix en Claus voorbereidden. Met witte plannen, witte kleding en ludieke provocaties maakte Provo Amsterdam tot het Magisch Centrum. Uiteindelijk gaat Provo aan eigen succes en tegenstellingen ten onder. Bernhard de Vries gaat als eerste voor Provo de gemeenteraad in. Roel van Duijn wil dat Provo verder gaat, maar Rob Stolk en de anderen heffen Provo op.
Seks voor het huwelijk, bloot op tv, nieuwe politiek, abstractie in de kunst, protest tegen Vietnam. Nederland is definitief de gezapigheid voorbij.